کد خبر : 4             زمان انتشار : 1400-01-31      ساعت 13:37          تعداد بازدید : 279
همه چیز درباره تیرویید
کم کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست . از آنجا که هدف اصلی هورمون تیروئید " تنظیم متابولیسم بدن " است ، درواقع مبتلایان به این بیماری علائم مرتبط با کم شدن متابولیسم بدن را دارند .
تیروئید غده ای است به شکل پروانه در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوانهای ترقوه ، تیروئید دو نوع هورمون ترشح می کند به نام های T4 و T3 کار این هورمون ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است . در حقیقت تیروئید مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن می باشد . عملکرد تیروئید توسط غدة دیگری در بدن به نام هیپوفیز تنظیم می شود . هیپوفیز در مغز قرار دارد و با ترشح هورمون محرک تیروئید ، باعث افزایش ترشح هورمونهای تیروئید می شود . تیروئید ممکن است دچار کم کاری یا پرکاری شود .
بیماری های غده تیروئید :
1- کم کاری تیروئید : کم کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست . از آنجا که هدف اصلی هورمون تیروئید " تنظیم متابولیسم بدن " است ، درواقع مبتلایان به این بیماری علائم مرتبط با کم شدن متابولیسم بدن را دارند .
- علائم کم کاری تیروئید

خستگی
ضعف
افزایش وزن یا افزایش مشکل در کاهش وزن
موهای درشت و خشک
پوستهای خشک و زبر و خشن
ریزش مو
عدم تحمل سرما ( شما نمی توانید درجه حرارت سرما را مانند اطرافیان تحمل کنید )
گرفتگی عضلات و درد مکرر عضلات
یبوست
افسردگی
تحریک پذیری
کم شدن حافظه
چرخه قاعدگی غیر طبیعی
میل جنسی کاهش یافته است
2- سرطان مدولاری تیروئید :
برخلاف سرطانهای تیروئید پاپیلری و فولیکولی ، که از سلولهای تولید کننده هورمون تیروئید ناشی می شوند ، سرطان مدولاری تیروئید در سلولهای پارافولیکولار ( که به آنها سلولهایC نیز می گویند) تیروئید منشا می گیرد پیشگیری از بیماری های تیروئید:
مــوارد مطــرح شــده پیرامــون پیشــگیری از بیماریهای تیروئید



عوامل اصلی در این نوع سرطان :
در زنان شایعتر از مردها ( بجز انواع ارثی )
متاستاز منطقه ای ( گسترش به غدد لنفاوی گردن ) در اوایل بیماری رخ می دهد ، اماگسترش در اندامهای دیگر بعدا رخ داده و ممکن است شامل کبد ، استخوان ، مغز و آدرنال باشد .
ارتباظی با قرار گرفتن در معرض اشعه ندارد
معمولاً در لوب مرکزی فوقانی تیروئید سرچشمه می گیرد
3-سرطان پاپیلاری تیروئید
سرطان پاپیلاری تیروئید ، که به عنوان کارسینوما پاپیلری تیروئید نیز شناخته می شود ، شایع ترین شکل سرطان تیروئید است و حدود 85٪ از سرطانهای تیروئید را تشکیل می دهد . در بسیاری از موارد ، در بسیاری از موارد فرداز وجود بیماری آگاه نمی شود مگر ، تا زمانی که پزشک متوجه توده غیر طبیعی ، البته بدون درد ، در نزدیکی تیروئید شود.این نوع سرطان شایعترین و البته قابل درمان ترین نوع سرطان تیروئید می باشد . راههای مختلف درمان می توانند شامل موارد زیر باشند :
جراحی
درمان با ید رادیواکتیو
هورمون تراپی تیروئید

پیشگیری اولیه :
۱. اصلاح کمبود ید : در بیشتر کسانی که در مناطق کمبود ید زندگی میکنند ، تنها عارضه ای که دیده می شود ، یک گواتر درستکار ( Euthyroid ) است که ترشح هورمون های تیروئید و ii TSH و غلظت آن ها در سرم طبیعی میمانند . اگر در جایی کمبود ید شدت داشته باشد ، علایم شدید عصبی ، ذهنی یا کم کاری تیروئید و یا هر دو مشاهده میشوند و شکل های گوناگون کرتینیسم نمایان میگردد
۲. قطع مصرف دخانیات : عامل خطر دیگری که در بروز بیماریهای تیروئید نقش دارد, استعمال دخانیات است. گواتر و بیماریهای خودایمنی تیروئید (بیماری هاشیموتو, بیماری گریوز و عوارض چشمی آن با) استعمال دخانیات در ارتباط ۵ هستند.
۳. ارتباط مصرف الکل و پرکاری تیروئید

پیشگیری ثانویه : در مورد بیماریهای تیروئید پیشگیری ثانویه به این معنی است که افراد به ظاهر سالم را که در حال حاضر بیماری خفیفی دارند ولی در آینده بیماری آنها بروز می کند و یا افراد سالمی که زمینه بیماری دارند و میتواند در آینده خطرساز باشد ، غربالگری گردند .
۱. کم کاری مادرزادی تیروئید : مهمترین مورد برای پیشگیری ثانویه در بیماریهای تیروئید غربالگری نوزادان این مهم اگرچه از ۲۱ برای کمکاری مادرزای تیروئید میباشد . تشخیص و درمان به موقع این بیماری سبب میشود از اختلالات جسمی و ذهنی ناشی از کمکاری در کودکان پیشگیری گردد .
۲. اختلالات تحت بالینی تیروئید : غربالگری در یک جامعه برای تشخیص مبتلایان به کمکاری یا پرکاری خفیف (تحت بالینی ) تیروئید را که علایم بالینی واضحی ندارند، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. ی سابقه چنین غربالگری در برخی از کشورهای جهان وجود دارد و به تازگی در ایران نیز انجام شده است
۳. تشخیص سرطان تیروئید با اولتراسونوگرافی : سونوگرافی تیروئید روش بسیار مطمئنی برای بررسی ۳۹ گرههای تیروئید و نیز اندازه ( حجم ) تیروئید است
۴. غربالگری تیروئید گره دار با کلسیتونین : در فردی که دچار گره ۴۷ سیتولوژی میباشد . تیروئید میباشند ، اندازه گیری کلسیتونین میتواند MTC یا سرطان مدولری تیروئید را خیلی زودتر از روشهای معمولی تشخیص دهد .
۵. غربالگری با RET
۶. غربالگری تیروئید در حاملگی : کم کاری و پرکاری آشکار تیروئید در زنان باردار سبب بروز اختلالات قابل اهمیت در پیامد بارداری ، و نیز در رشد و تکامل جنین و بنابراین شناخت این بیماریها و درمان ۵۲،۵۳ نوزاد میشوند .
۷. افتالموپاتی گریوز: انتخاب نوع درمان مناسب میتواند از تشدید افتالموپاتی و عوارض ناشی از آن جلوگیری نماید . نشان داده شده درمان پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو در افراد مبتلا به افتالموپاتی در مواردی سبب تشدید ی عارضه چشمی و مقاومت آن به درمانهای معمولی میشود
پیشگیری ثالثیه
۸. بیماریهای یاتروژنیک : تجویز مقادیر زیاد داروهای تیروئیدی و ضدتیروئیدی میتواند با عوارض وخیمی همراه شود که اجتناب از آنها، از موارد پیشگیری ثالثیه به حساب می آید.
۹. حاملگی و اختلالات تیروئید :
۱۰. توقف بیماری با مراقبتهای مطلوب : درمان کم کاری تیروئید باید با دقت انجام شود و با آموزش صحیح بیمار و همراهان او, پایش و ارزیابی دایمی همراه باشد, وگرنه درمان کنترل نشده ممکن است به عواقب وخیمتری بیانجامد. این سلول های سرطانی هورمونی متفاوت به نام کلسی تونین ایجاد می کنند که ارتباطی با کنترل متابولیسم مانند هورمون تیروئید ندارد
از کدام شهر هستید و نظر شما در مورد این خبر چیست ؟ اگر اطلاعات تکمیلی دارید با دیگران در میان بگذارید
سعید-کوهدشت ( 1398-01-29 13:26 )
من وقتی متن رو خوندم به نظرم طرح خوبی هستش درسته زمان بر هست برای جا انداختنش ولی ارزش این رو داره که بانک ها با استفاده از این طرح این بحران رو از کشور دور کنند


.
بایگانی ها

تیتر 1

تیتر 2

تیتر 3

تیتر 4
شبکه های اجتماعی

تیتر 1

تیتر 2

تیتر 3

تیتر 4